Botswana

16 augustus 2017 - Gobabis, Namibië

We gaan Namibië verlaten en de grens over naar Botswana. Dit kost ff wat tijd, want er moeten heel wat formulieren worden ingevuld. Eerst een formulier om Namibië te verlaten, in de rij staan voor een exitstempel in het paspoort, dan een formulier om Botswana in te komen. Uiteraard weer in de rij staan om stempels te krijgen. Als dit achter de rug is, wordt de auto nagekeken; je mag geen vlees, melkproducten, brandhout of fruit meenemen. Dan moeten alle schoenzolen ontsmet worden en dan mogen we Botswana in. Onze eerste plek in Botswana is een camping aan de Chobe rivier. Hier zwemmen veel krokodillen en nijlpaarden. We blijven hier 3 nachten, dus even relaxen. De tweede dag gaan we vissen (de rest wil ook iets vangen) en gaan met een gids de rivier op. Dit keer vissen we niet op, maar met tigerfish. Gelukkig voor Jur en Maj vangen zij ook een meerval, maar ook dit keer is het Miriam die de grootste vis vangt (een meerval van ruim een meter! ). Rob besluit om acuut een andere hobby te zoeken ;).
De volgende dag gaan we met een busje naar de Vicfalls (we mogen niet met onze huurauto de grens over naar Zimbabwe). Ook hier is het bij de grens weer invullen geblazen. Na een uur bezig te zijn geweest met formaliteiten rijden we naar de watervallen. Dit is echt prachtig om te zien, wat een water en wat een geweld. Na het bekijken van de watervallen gaan we lunchen en een lokaal marktje met houtsnijwerk bezoeken. Uiteraard wordt er, na een potje afdingen, het een en ander gekocht. Hierna weer op naar de grensovergang en terug naar onze camping.
Na deze 3 nachten rijden we naar Gweta. Onderweg zien we zeer veel olifanten langs en op de weg. In Gweta overnachten we in rondavels, erg leuk opgezet em heerlijk eten.
Na deze fijne overnachting zijn we naar Maun gereden. Hier werden we hartelijk ontvangen door Anita en Bas, de Nederlandse eigenaren van Tshima bushcamp. We blijven ook hier 3 nachten.