Bwindi: gorilla's!

6 augustus 2019 - Bwindi Impenetrable National Park, Oeganda

De afstand naar Bwindi is niet zo groot, maar volgens de navigatie zullen we 5 uur doen over 150 km. Dat zegt al iets over de kwaliteit van de wegen.  Het is een mooie tocht door de bergen met overal bananen- en theeplantages. De weggetjes worden steeds smaller en slechter en voor we het weten zijn we verdwaald. Google Maps pakt blijkbaar de kortste route, maar geeft wegen aan die niet bestaan🤔. In een dorpje worden we teruggestuurd naar de grote weg, maar omdat Oeganda geen bewegwijzering kent is deze ook lastig te vinden. Ondertussen raakt ook onze tank weer aardig leeg en we beginnen hem allemaal wel te knijpen.  Wat nu als we niet op de plaats van bestemming komen? De gorillatrekking is voor de volgende ochtend geboekt, het zou zonde zijn om het niet te halen. Uiteindelijk bereiken we de grote weg en kunnen we ook tanken, wat een opluchting. Na 7,5 uur bestemming bereikt😥. We zitten in een backpackers lodge, basic maar prima. We zijn alle 4 doodop, dus na het eten direct naar bed. De volgende ochtend om 6 uur ontbijt, om 6.30 vertrekken voor de gorilla's! Na een korte briefing worden we in groepen van 8 personen verdeeld. Wij komen in een groep met 3 Amerikaanse vrouwen (tante met nichtje en een alleenreizende jonge vrouw) en een Indiër. Er wordt ons geadviseerd om een drager mee te nemen; iemand die je tas kan dragen en de berg op kan slepen, duwen, trekken. Voor ons hoeft dit niet, maar het wordt echt aangeraden. Om 9 uur start de trekking en we moeten eerst een berg op en af lopen voordat we in het oerwoud zijn. We zijn erg blij met Brack (onze drager), want zij sleept ons (vooral Miriam) echt de berg op. Als we in het oerwoud zijn, zijn de gorilla's dichtbij. We moeten echter nog een stuk omhoog klimmen, maar er is geen pad. De weg wordt vrij gemaakt door de gidsen met grote kapmessen en we gaan op handen en voeten naar boven. Het is zeer vermoeiend, ook omdat er 30 graden is. Er is een groep van 15 gorilla's in de buurt, waarvan we er 7 zien: de enorme zilverrug, 2 kleintjes en 4 volwassen dieren. Het is ongelooflijk hoe deze dieren zich bewegen in het oerwoud, zo zie je ze en zo zijn ze weer verdwenen.  We gaan ze achterna, maar dit is op een steile, gladde berg niet eenvoudig.  Na ongeveer 1,5 uur genieten beginnen we aan de terugweg. deze is nog heftiger dan de heenweg. Om 15.30 zijn we terug bij de auto, allemaal enorm moe, maar voldaan. Na deze ongelooflijke mooie er ervaring gaan we bijkomen van de inspanning en indrukken. Morgen op weg naar Lake Bunyonyi, waar we 2 dagen gaan relaxen.

20190806_14300420190806_13512220190806_11594620190806_11444220190806_110621

1. Wilma:
    7 augustus 2019
    Hoi avonturiers, wat jullie allemaal meemaken! Ongelooflijk zeg, één grote survival in een totaal andere wereld. En dat live met z’n vieren! Super dat jullie dat durven en ‘gewoon’ doen.
    Geniet nog goed de komende dagen 😘
  2. Willy:
    7 augustus 2019
    Spannend verhaal weer.
    Nu lekker genieten aan het meer 🥰
  3. Taco en Chantal:
    8 augustus 2019
    Mooi dat jullie de gorilla’s toch gevonden hebben .. wat een klim en tocht weer👍🏻!! Groot gelijk dat jullie nu ff twee dagen gaan relaxen. 😘