Miljonair

23 juli 2019 - Entebbe, Oeganda

We zijn in Oeganda! Na een reis van 21 uur zijn we vanochtend om 3 uur geland in Oeganda. Nadat we de tassen hadden, hebben we geld gepind en we zijn nu officieel miljonair! De munteenheid in Oeganda is de Oegandese shilling en deze is niet veel waard. 20.000 shilling is ongeveer 4,80 euro. We werden opgehaald vanaf het vliegveld en naar ons eerste guesthouse geregen, een ritje van 20 minuten. Al snel gingen we van het asfalt af en belandden we op zandwegen met veel kuilen en hobbels. Uiteindelijk waren om 4.00 in het Secret’s Guesthouse en zijn we direct gaan slapen. Om 9.00 ging de wekker voor ontbijt, om 11.00 werd de huurauto gebracht en daarna naar de supermarkt om inkopen te doen. Omdat we vannacht in het donker aankwamen hadden we niet veel van de omgeving gezien. Nu rijden we door Entebbe en zien Afrika! Rode, slechte (!) zandwegen, veel verkeer in de ‘stad’, huizen (hutjes) waar mensen wonen, werken, hun spullen verkopen enz. In de middag gaan we op excursie naar het moeras om de schoenbek ooievaar te zoeken. Dit is een (bijna prehistorische) vogel, zeer zeldzaam en mooi van lelijkheid. Het moeras is 24 hectare groot en volgens onze gids leven hier ongeveer 9 tot 12 ooievaars. De kans dat we er 1 te zien krijgen is dus erg klein. Vanuit ons guesthouse lopen we naar de oever van het Victoriameer vanwaar we vertrekken met een bootje. We zijn, als blanken, een bezienswaardigheid en worden nageroepen: ‘Mzungu’ ! (Blanke). Het voelt een beetje ongemakkelijk. Na het meer te zijn overgestoken (het lijkt wel een zee, zo groot) stappen we over op een kleinere boot, om beter het moeras in te kunnen varen. Na ongeveer 5 minuten roept onze gids Maria; Shoebill! (Schoenbek) en warempel voor ons staat een schoenbekooievaar. Wat een groot beest! We krijgen niet genoeg van hem (het is een mannetje) en blijven foto’s maken. Het dier loopt, vist en vliegt en uiteindelijk zijn er voldoende foto’s gemaakt (Jur zal nog foto’s plaatsen). We varen verder om andere bijzondere vogels te spotten en na een kwartiertje varen zien we weer een Schoenbekooievaar! Dit keer is het een vrouwtje. Ook Maria is onder de indruk; 2 shoebills in 1 excursie komt bijna niet voor! De ooievaar legt 2 eieren elke 5 jaar, geen wonder dat het dier met uitsterven is bedreigd. Na een lange tocht terug zijn we om 18 uur terug bij ons guesthouse. Om 19 uur hebben we diner, wat voortreffelijk smaakt en om 21 uur vallen bij iedereen de ogen dicht. Deze eerste dag maakt onze reis nu al onvergetelijk. Morgen vertrekken we naar Jinja, een plaats aan de Nijl.

1. Willy:
    24 juli 2019
    Prachtig 😍 hopelijk wordt de rest van de vakantie ook zo indrukwekkend en komen er meer zeldzame dieren tevoorschijn waar jullie verschijnen. ❤
  2. Willy Polman:
    24 juli 2019
    Fantastisch. Wat een belevenis en dat op jullie eerste dag. Dat belooft nog wat voor de rest van de vakantie. Ik ben benieuwd naar de foto’s En ik ga de kaart van Oeganda bekijken. Zie ik waar jullie zijn. Geniet ze.
  3. Nicole:
    24 juli 2019
    1e excursie kan al niet meer stuk! Nog nooit gehoord van een schoenbekooievaar. Wat een lelijk beest. Wel bijzonder!
    Geniet ze nog!