Slapen tussen de leeuwen.

2 augustus 2019 - Kabarole, Oeganda

We kwamen rond 18 uur aan op de camping in Kidepo. Er stonden al 2 tentjes (van 2 Franse broers)  en hebben snel onze tenten uitgeklapt. Hierna direct gaan koken, spaghetti met groenten, en een yoghurtje na. Het toiletgebouw is iets verderop en niemand ziet het zitten om te gaan douchen vanwege de vele muizenkeutels en insecten. Dus tanden poetsen bij de tent, nog ff snel plassen en slapen. De volgende ochtend ontbijten, tenten inklappen en op safari! We besluiten om een ranger mee te nemen in onze auto en dat blijkt een goed besluit; Rebecca ziet leeuwen van ver en we zien er 2, waarvan 1 dichtbij de andere camping in Kidepo. We besluiten ter plekke dat we de komende nacht op deze camping overnachten, we zijn hier tenslotte voor het avontuur! Onderweg komen we Arthur, Masja en Bo tegen en zij hebben zelfs een leeuw op de camping gezien! Ook zij besluiten om de komende nacht op deze camping door te brengen. Maj en Miriam rusten die middag even op de camping, terwijl Rob en Jur nog een rondje door het park gaan rijden. Geen goed plan! Ze verdwalen en belanden bijna in Zuid-Soedan, gevaarlijk oorlogsgebied. Als ze uiteindelijk de camping bereiken zijn ze helemaal kapot en even klaar met safari.  Op de camping is het wat drukker, veel Oegandezen met 2 rangers. Dit blijkt nodig, gezien de leeuwen die hier met regelmaat rondlopen. We komen een soepje en gaan op tijd slapen. Rond 22 uur worden we wakker van enorm gebrul vlakbij; de leeuwen zijn er! We horen mensen hun tenten uitgaan, maar wij hebben het lef niet. De leeuwen waren dichtbij, maar niet zichtbaar horen we de volgende ochtend. Midden in de nacht horen we wederom gebrul en een buffel. Het blijkt dat 1 van de leeuwen een kleine buffel gevangen heeft. Na een onrustige nacht gaan we op weg naar onze 3e overnachtingsplek in Kidepo; dit keer een lodge met prachtige, ruime huisjes. We besluiten eerst te douchen en lunchen. Onze tank is zo goed als leeg en in de omgeving is geen tankstation! Gelukkig kan het geregeld worden dat er benzine gebracht wordt. Met een boda boda (brommer) wordt er 40 liter benzine gebracht en kunnen we tot de volgende stad komen waar we kunnen tanken. Die middag gaan we weer op safari, maar gezien de ervaring van gisteren nemen we weer een ranger mee.  Het weer is slecht; het regent en de wegen zijn modderig. Voor ons zien we al een safaritruck vast zitten in de modder. Gelukkig is onze auto een beest en kunnen wij verder rijden. Ondanks de regen zien we veel dieren en zelfs 2 leeuwen op een rots. Volgens de ranger zijn het moeder en zoon. We zijn lang onderweg en het begint te schemeren. Om de ranger terug te brengen moeten we een rivier over en je raadt het al; onmogelijk! De rivier stroomt te hard om doorheen te kunnen. Gelukkig staat er ook een safaritruck voor te wachten en de ranger stapt in de truck zodat wij om kunnen draaien en terug kunnen rijden naar onze lodge. Om precies 19.30 (etenstijd) bereiken we de lodge in het pikkedonker (straatverlichting kennen ze niet in Oeganda). Weer een avontuur overleefd😊

1. Yvette:
    2 augustus 2019
    Wat een avontuur!!! Fantastisch om te lezen wat jullie meemaken.. Wij snappen dat Rob en Jur er ff klaar mee waren. Een mooie reis nog en doe voorzichtig!
    Groetjes van ons uit Peru😘
  2. Willy Polman:
    2 augustus 2019
    Tjonge wat een avontuur, stoer van jullie hoor .
    Moet wel lef hebben om dit te doen maar dan hebben jullie wel een geweldig verhaal te vertellen straks in oud zevenaar.
    Ik ben heel benieuwd naar de foto’s
  3. Willy:
    3 augustus 2019